Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Skeiv.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Tilbakemeldinger > Debatt

Anonym
Opprettet 21.05.2012 av Anonym.
Skeiv.no provoserer meg grenseløst!
Jeg lagde en profil for drøye 15 min siden og har allerede fått et sterkt negativt bilde.
Det første var i prosessen da jeg lagde profilen hvor jeg ble tvunget til å velge kjønn. Hvordan kan dere kalle dere for skeiv, når dere kun har et tilbud for homofile. Jeg krever andre alternativer av et nettsamfunn laget som en trygg arena for skeive.
Annet som irriterte meg var at dere krevde personlig info for at jeg skulle få opprettet en bruker. Hva har dere med hvor jeg bor, hvilken utdanning eller trossyn jeg har.Slik informasjon er kun relevant ved evt. Sending av faktura, reklame osv. Noe jeg ikke har takket ja til. Skammelig.
Men hva faen! Jeg meldte meg på, fikk en melding i innboksen, åpnet, fikk alternativ om å velge betalingsmetode, INGEN BEKREFTELSE KOM FØR DET VAR BETALT!
Dere driver å stjeler fra brukerens deres, og slakter dere selv for hvordan dere har valgt å forme tjenesten.
Fjern betalingsskvulpet. Jeg er fullt klar over at det ikke er gratis å drive slik en nettsiden, men gs har faktisk løst dette på en bedre måte, en dere har valgt.Dere tar tilbudet som dere reklamerer for bort, og gir i stedet en haug med blogger og forum om nettstedet som dem ikke får brukt.

Uten om det så er det en super tanke bak, det skal dere ha!
Men stikkordene som bør endres er; kjønnsinkludering, info, betalings og kostnadsrekning av tjenester.

Svar på innlegg

Administrator
#1. Postet 24.05.2012 av Administrator
Hei Monobird!

Vi har planer om å innføre flere kjønnsvalg enn mann og kvinne, så dette er noe som vil komme. Grunnen til at dette har tatt litt tid er at vi har jobbet med å få på plass en rekke andre funksjoner som våre medlemmer har ønsket seg.

Grunnen til at man må oppgi adresseinformasjon er kun av sikkerhetshensyn. Dessverre finnes det mennesker med uærlige hensikter, ved å ha slik informasjon er det lettere for oss å luke ut eventuelle falske profiler. Som du sikkert vet har Gaysir flere ganger opplevd misbruk av medlemmer, dette er noe vi ikke ønsker at skal skje hos oss! Derfor må man også verifisere seg via mobilnummer ved registrering. Disse tiltakene er noe som kommer våre medlemmer tilgode i form av en trygg tjeneste.

Valg av livssyn er ikke påkrevd, der kan du velge "vil ikke si" dersom det er ønskelig. For de som søker etter en person med religiøse verdier er et slikt valg nyttig.

Når du velger betaling må dette bekreftes før du faktisk betaler. Dette for at man ikke skal betale uten å være klar over det. Vi ønsker heller at alle betaler en lav månedspris (kun kr 39 uten bindingstid for full tilgang til alle funksjoner) enn at noen må betale mye og andre er gratis medlem med begrensede muligheter. Ved en slik løsning slipper vi også å fylle opp nettsiden vår med masse reklame, noe vi mener tar bort fokuset fra brukerne. Dette gjør også at vi kan fokusere på videreutvikling av tjenesten og gjøre den enda bedre, fremfor å måtte bruke mye ressurser på annonsesalg.

Vennlig hilsen
Administrator
Anonym
#2. Postet 15.08.2013 av Anonym
Jeg reagerte også litt på det med personlig info som fødselsdato og navn. Hvordan er sikkerheten deres på dette, og er dette i tråd med regelverket. Datatilsynet sier nemlig:

"Personopplysninger skal bare innhentes, lagres og behandles i den grad det er nødvendig for å oppnå formålet. Har man strengt tatt ikke behov for å registrere personopplysningene, skal man heller ikke gjøre det. Overskuddsinformasjon skal unngås. Innsamlede data som ikke lenger er nødvendige for det angitte formål må slettes eller anonymiseres. "

"De som oppbevarer personopplysninger må sikre opplysningene mot uautorisert tilgang, endring, ødeleggelse og spredning. Opplysningene må også beskyttes mot ødeleggelse som følge av uhell."

Hentet fra datatilsynets sine sider.

Hvilke rutiner og kvalitetsikring har dere med tanke på dette. Og har dere vurdert om dette i det heletatt er lov.

At falske profiler ungåsmved å registrere navn er helt feil. Det er bare å komme opp med et fiktivt navn. Såmder kommer dere til kort.

Og det er skremmende om siden blir hacet og denne informasjonen kommer på ville veier.

Dere må være klar over at dere er de eneste som krever fult navn ved registrering.

Anonym
#3. Postet 15.08.2013 av Anonym
Også finner jeg heller ingen personvernerklering eller opplysninger om hvem som har tilgang på våre personopplysninger. Dette er absolutt et krav som dere bør etterkomme.
henviser da til Lov om behandling av personopplysninger(personoplysningsloven)

§ 19. Informasjonsplikt når det samles inn opplysninger fra den registrerte

Når det samles inn personopplysninger fra den registrerte selv, skal den behandlingsansvarlige av eget tiltak først informere den registrerte om

a) navn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,

b) formålet med behandlingen,

c)opplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er motager,

d) det er frivillig å gi fra seg opplysningene, og

e) annet som gjør den registrerte i stand til å bruke sine rettigheter etter loven her på best muøig måte, som f.eks. Informasjon om retten til å kreve innsyn, jf. §18, og retten til å kreve retting, jf. § 27 og § 28.

Administrator
#4. Postet 15.08.2013 av Administrator
Hei!

Vi benytter i dag navn og adresse til 2 formål. Det ene er å kvalitetssikre brukere i de tilfeller der vi har mistanke om falske profiler. Da kan navn og adresse sammenlignes med verifisert mobilnummer, og eventuelt misbruk vil således være enklere å kunne avdekke. Det andre formålet er å kunne skrive ut faktura til de medlemmer som ønsker å betale på denne måten.

Når det gjelder fødselsdato er dette nødvendig for at man skal kunne se alderen på våre medlemmer.

Her er link til vår personværnerklæring:
http://skeiv.no/Templates/Sections/Common/Article.aspx?id=971

Vennlig hilsen
Administrator
Anonym
#5. Postet 15.08.2013 av Anonym
Dere burde legge erkleringen mer tilgjengelig, ser jo den er der, men dette nytter lite når vi medlemer ikke kan finne den. Alle seriøse nettsteder har link til denne både på forside og link på registreringsider.

Men dere forsvarer faktisk oppevaring av personlige opplysninger, og den risikoen dette medfører, bare for at dere skal kunne kvalitetsikre brukerne. Om en får mistanke om slikt kan en jo uansett bare slette profilen, slik andre nettsted gjør.
Det er jo lite annet dere kan gjøre. Evt politianmelde, men ser ikke helt hensikten med dette.
Jeg savner god argumentasjon.
Dette er jo en "bombe" for mange, og jeg betviler sterkt at alle medlemene deres er klar over risikoen.
jeg fikk heller ikke svar på hva deres rutiner er angående sikkerheten?

Jeg tenker på følgede senario. En hacer får blod på tann og hacker seg inn hos skeiv.no. Henter ut all persolnlig info om alle medlemne og legger dette ut på fildeling.
Hva gjør dere for at dette skal ungås. Og har dere oppveid denne risikoen mot at dere skal kunne kvalitessikre?

jeg mener at risikoen her er stor og at en kan løse dette på helt andre måter som samtlige andre nettsteder rettet mot LHBT har gjort. Jeg synes dere argumenterer svakt, og jeg stusser på at dere gjør dette på en måte som aviker fra andre lignende nettsteder.
Personoplysninger som navn og fødseldato er jo ikke så farlig om det kommer på aveie, men det dere må tenke på her, er at dere har et register over en del sensitive opplysninger om mange personer.
Sexuel legning og livsyn. Hva skjer om dette kommer på aveie?

faktura kan ordnes på andre måter, de må jo uansett ha en konto her og da kan fakturaen hentes ut på nett. Så dette viser bare at dere velger gameldagse og tungvinte løsninger.
Administrator
#6. Postet 16.08.2013 av Administrator
Hei igjen!

Vi har høy fokus på sikkerhet, og sensitive opplysninger blir enten kryptert i databasen eller lagret som en tallverdi som for utenforstående ikke vil gi noen mening. Vi lagrer for eksempel ikke passord som ren tekst, men som en sikker kryptert string. Opplysninger om hva man søker (legning) og livssyn er kun en Id som sammenlignes med en tabell med informasjon lagret et annet sted. På den måten kan vi presentere data, uten at det ligger lagret som lesbar tekst i databasen.

Hvis vi skal sammenligne oss med andre nettsteder slik du mener, så vil det faktisk være å sammenligne seg med tjenester som gjentatte ganger har opplevd misbruk av alvorlig karakter. Vi har aldri opplevd problemer med hverken misbruk eller falske profiler, takket være at vi gjør ting annerledes.

Se for eksempel følgende sak fra Aftenposten der en rekke pedofile menn sjekket opp smågutter via nettstedet Gaysir:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Erkjenner-seksuelt-misbruk-av-smagutter-7253487.html#.Ug3qnssaySM

Slike grusomme saker ønsker vi å unngå hos oss, og vi ser at vår måte gjøre ting på fungerer veldig preventivt. Våre medlemmer kan også være trygge på at sensitive personopplysninger blir håndtert på en god og sikker måte.

Vennlig hilsen
Administrator
arony
#7. Postet 08.07.2014 av arony
Om det faktisk er planer om å innføre flere kjønnsvalg, så syns jeg dere bør også åpne opp for en funsjon til å bytte kjønn. Personlig... etter å ha stått frem som transkvinne irritererer det meg jo veldig at jeg faktisk ikke en gang har muligheten til å skifte kjønn til kvinne i det minste. Dette ikke fordi jeg ønsker å prøve å lure noen, men jeg har ikke interesse av å bli kun kjent med de som er ute etter å bli kjent med menn. Jeg ønsker å få kontakt med de som vil ha kontakt med en kvinne. Det gjør det vanskelig ettersom de eneste som vil få opp meg er de som enten søker etter menn eller de som søker etter både menn og kvinner. Det gjør det innmarri vanskelig for folk å finne meg. For det vil jo stort sett bare være homofile menn som finner meg... at de ser at jeg er transkvinne, så er de ikke interessert... fordi de vil ha en mann og ikke en kvinne... så egentlig er sjansen for meg å bli oppdaget avhengig av at bifile personer oppdager meg :-P
Skeiv
#8. Postet 08.07.2014 av Skeiv
Hei!

Takk for et godt innspill, dette skal vi notere oss. Dersom du ønsker at vi endrer ditt registrerte kjønn kan du sende epost via vårt kontaktskjema, kundeservice vil da hjelpe deg med dette.

Vennlig hilsen
Skeiv :)
arony
#9. Postet 13.07.2014 av arony
Prøvde meg nå faktisk å opprette en ny profil for å få riktig kjønn denne gangen. Det gikk ikke på grunn av mobilregistreringen. Går det ann å få dere til å gå inn å endre kjønn på de som ber om det? Da jeg har skifta kjønnsidentitet vil jo ingen som faktisk leter etter kvinner finne meg. Noe som gjør at det blir vanskelig for meg å få noen kontakt med folk her, så lenge kjønnet på profilen min er feil.

Kan dere gå inn å endre det, eller må jeg slette hele profilen min for å få oppretta en ny med riktig kjønn?
Skeiv
#10. Postet 14.07.2014 av Skeiv
Hei Arony!

Dette kan vi selvsagt hjelpe deg med :) Du er nå oppført som kvinne hos oss.

Vennlig hilsen
Skeiv :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Skeiv.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen