Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Skeiv.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debatt

Anonym
Opprettet 24.09.2021 av Anonym.
Noen her som liker å skrive?
Hva liker du å skrive om? Hvorfor skriver du? Hva fikk deg til å skrive?
Det er vanskelig for meg å si hva jeg spesifikt liker å skrive om, jeg er relativt ny til skriving. Jeg skriver fordi det utfordrer kreativiteten min og det er spennende å lese det senere når det er mer komplett. Hva som fikk meg til å skrive var at jeg har gått med en ide i hodet mitt i fler år, og har lyst til å putte det til arbeid.

Svar på innlegg

0123456789ABCDEF
#1. Postet 24.09.2021 av 0123456789ABCDEF
Skrive om noe som ikke har vært skrevet før på den måten? :)

Noen skriver for å la noe være igjen etter at de er borte... :O
Anonym
#2. Postet 25.09.2021 av Anonym
Oi, ja, sant det. Tanken på at man ikke vil ha kontroll på et tidspunkt, kan nok føre en til å prøve å ta kontroll mens man har muligheten. Og det med å skrive noe på en måte som ikke har blitt skrevet før, så har jeg hørt en del at det som gjør en fortelling unik er at det ikke er nødvendigvis hvor originalt plottet er, men mere hvem det blir fortalt av, antakeligvis er det de endeløse former for å tolke og personlighetene i tekstene som holder oss intresserte, kanskje det er noe annet. Jeg har også hørt at det er mulig å skrive om noe vanvittig uinteressangt, så lenge man er en god forteller.
0123456789ABCDEF
#3. Postet 25.09.2021 av 0123456789ABCDEF
Oi, ja, sant det. Tanken på at man ikke vil ha kontroll på et tidspunkt, kan nok føre en til å prøve å ta kontroll mens man har muligheten. Og det med å skrive noe på en måte som ikke har blitt skrevet før, så har jeg hørt en del at det som gjør en fortelling unik er at det ikke er nødvendigvis hvor originalt plottet er, men mere hvem det blir fortalt av, antakeligvis er det de endeløse former for å tolke og personlighetene i tekstene som holder oss intresserte, kanskje det er noe annet. Jeg har også hørt at det er mulig å skrive om noe vanvittig uinteressangt, så lenge man er en god forteller.
Ja... man har en god del innvirkning på ting mens man lever... og en del kontroll på resultatet :) Kan tenke meg at de fleste plottlinjene er oppfunnet allerede... Bakgrunnen og tidseraen til forfatteren vil gjøre fortellingen lett gjenkjennelige for leseren, eller omvendt - som gir forfriskende annerledeshet. Hvem som er hovedpersonen i et plot er også noe man kan variere på :D Ulike kulturer har preferanser for ulike plot, så hvis man er ute etter noe mer originalt, kan det lønne seg å få inspirasjon fra fjerne kulturer.

Hva som gjør en til en god forteller? Skolestilsoppgaver gir kanskje øvelse i dette? Beskrive 'den gang du..." om noe ganske hverdagslig... så er det opptil de stakkars elevene å gjøre det interessant :D
Anonym
#4. Postet 26.09.2021 av Anonym
Enig, enig, plott er kanskje litt som sjokolade og sorbet is? At det er mange variasjoner av begge deler, men på et tidspunkt, om man skulle ha kun spist variasjoner av sjokolade is, så har man kanskje en dag lyst til å være litt eventyrlysten og prøve sorbet? Kanskje noen folk foretrekker ting som er mer relevant til hva de er vandt til, mens andre liker mer ukjente settinger? Kanskje det også går på kryss og tvers på mange forskjellige måter?Som du nevnte det med hvem hovedpersonen er og ogsen det kan varieres, kan få en hund til å ligne en katt, eller gi mer dybde i hva en hund er, eller kanskje til og med få oss til å tro at vi er en hund selv? Min gjetting går ganske villt her, men hva er mulighetene egentlig? Skolestiloppgaver ja... Holde oppmerksomheten til lesern... Det er en fortellingsstruktur jeg har forsøkt å følge som går ut på at en del av en akt innholder 9 forskjellige deler med stigende eskelasjon, og det går veldig ut på å presentere for lesern problemer eller komplikasjoner, og bygge opp til konfrontasjon, dermed løsning, og ettertpå, kommer et nytt problem sakte ut i lyset. Kan ha lagt merke til det før, ogsen man blir så oppslukt av å finne ut av ogsen hovedkarakteren vil overkomme obstakler, og finne ut av snikende nye ting som oppstår i fortellingen.
0123456789ABCDEF
#5. Postet 26.09.2021 av 0123456789ABCDEF
Enig, enig, plott er kanskje litt som sjokolade og sorbet is? At det er mange variasjoner av begge deler, men på et tidspunkt, om man skulle ha kun spist variasjoner av sjokolade is, så har man kanskje en dag lyst til å være litt eventyrlysten og prøve sorbet? Kanskje noen folk foretrekker ting som er mer relevant til hva de er vandt til, mens andre liker mer ukjente settinger? Kanskje det også går på kryss og tvers på mange forskjellige måter?Som du nevnte det med hvem hovedpersonen er og ogsen det kan varieres, kan få en hund til å ligne en katt, eller gi mer dybde i hva en hund er, eller kanskje til og med få oss til å tro at vi er en hund selv? Min gjetting går ganske villt her, men hva er mulighetene egentlig? Skolestiloppgaver ja... Holde oppmerksomheten til lesern... Det er en fortellingsstruktur jeg har forsøkt å følge som går ut på at en del av en akt innholder 9 forskjellige deler med stigende eskelasjon, og det går veldig ut på å presentere for lesern problemer eller komplikasjoner, og bygge opp til konfrontasjon, dermed løsning, og ettertpå, kommer et nytt problem sakte ut i lyset. Kan ha lagt merke til det før, ogsen man blir så oppslukt av å finne ut av ogsen hovedkarakteren vil overkomme obstakler, og finne ut av snikende nye ting som oppstår i fortellingen.
Hvis de første hindringene er forvansket av at helten selv ikke ønsker å ta imot kallet til å begynne med, faller det godt innunder The Hero' Journey. Etter at jeg har kommet over uttrykket mener jeg å se det i de fleste filmer og historier :D Ni synes å være et bra tall, ikke for mange og ikke for få :D Eventyrsjangeren elsker tallet 3 da :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Skeiv.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen